بازیگران «پیتوک» کمکی به فروش فیلم نکردند/ فقط دستمزد میگیرند!
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۹۳۰۰۲
سیدمجید صالحی کارگردان فیلم سینمایی «پیتوک» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط اکران این فیلم گفت: واقعیت این است که توزیع ناعادلانه سانسها و سالنها و عدم نظارت بر فرآیند پخش فیلمها، آسیبزننده است. همین امروز بروید تعداد سالنها و مخاطبان فلان فیلم ۶ میلیارد تومانی را ببینید، خواهید دید با معدل هر سانس ۳۰ نفر آن فیلم در حال اکران است! از این نظر تفاوتی میان این فیلم با فیلم دیگری که یک دهم آن فروخته است، وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سینماگر که فیلمش در ۸۸ سالن سینمایی در حال اکران است، ادامه داد: بروید ببینید سانسهای نمایش فیلم من در این سالنها چگونه است؟ در یک پردیس سینمایی من دو سانس ۲۳:۵۰ شب و ۱۱ صبح دارم! آخرین باری که شما ۱۱ صبح به سینما رفتهاید، کی بوده است؟ روزهای وسط هفته، کسی که کارمند است و باید صبح سر کار برود، چرا باید سانس ۲۳:۵۰ به سینما بیاید و تا ساعت ۲ نصف شب به تماشای فیلم من بنشیند؟ متأسفانه شرایط سینمای مستقل در چرخه اکران اینگونه است! ۷۰ درصد سانسهایی که به فیلم ما دادهاند، قبل از ساعت ۵ عصر است و این واقعاً برای اکران یک فیلم خندهدار است!
صالحی با انتقاد از اکران همزمان ۱۱ فیلم سینمایی ادامه داد: برخی فیلمها پیشتر در جشنواره حضور داشتهاند و یا تیم تبلیغاتی قویتری دارند اما فیلم ما از جریان سینمای مستقل میآید و واقعیت این است که امکان رقابت در جریان تبلیغات و پخش را با فیلمهای دیگر نداریم. سرمایهگذار فیلم ما اساساً توان رقابت در این بازار را ندارد و وضع نابسمان تبلیغات هم مزید بر علت شده است. زمانی شهرداری در زمینه بیلبوردهای تبلیغاتی و تلویزیون در زمینه پخش تیزر حمایتهایی میکردند اما امروز اینگونه نیست. در این شرایط وقتی ناگهان ۱۱ فیلم بهصورت همزمان اکران میشود، کار فیلم ما سخت میشود.
وی درباره وضعیت فروش فیلم هم تأکید کرد: اصلاً وضعیت فروش فیلم ما مناسب نیست. وقتی همزمان ۱۱ فیلم در حال تبلیغات هستند، طبیعتاً تبلیغات فیلم ما دیده نمیشود. این شرایط اجازه نمیدهد فیلمها به درستی دیده شوند و انتخاب برای مردم هم سختتر میشود. در این شرایط فیلمی مثل «پیتوک» که پشتوانهای ندارد بیشتر آسیب میبیند. نباید به شرایط بهگونهای باشد که سینمای مستقل نابود شود.
کارگردان «پیتوک» با اشاره به اینکه بعد از سالها کار در بخشهای مختلف سینما به واسطه اولین فیلمش، با شرایط پیچیده اکران در سینماها آشنا شده است، گفت: چرخه اکران باندهای مربوط به خود را دارد که گویی شرایط فیلمها در آن در دست هیچکس نیست. بازی متفاوت بازیگران شاخص را میتوانید در فیلم من شاهد باشید اما حضور این بازیگران هم کمکی به فیلم نکرده است. گلهها در این زمینه زیاد است و همه جوره مهجور ماندهایم.
اگر یک بازیگر بخشی از دستمزد خود را نگیرد، همه جا سروصدا به راه میاندازد و از ما جواب میخواهند اما چرا یک بازیگر نباید از اکران فیلمش حمایت کند؟ بازیگر باید فیلم را متعلق به خود بداند. برای اکران این فیلم بازیگران خیلی حمایت نکردند وی با اشاره به اینکه از این شرایط ناامید نشده و قصد ساخت فیلم بعدی خود را دارد، گفت: شرایط ناعادلانه اکران آزاردهنده و ناراحتکننده است. «پیتوک» فیلم اول سینمایی من است اما شاهد نابودی آن هستم. بهعنوان یک کارگردان از این شرایط گلایه دارم. اگر یک بازیگر بخشی از دستمزد خود را نگیرد، همه جا سروصدا به راه میاندازد و از ما جواب میخواهند اما چرا یک بازیگر نباید از اکران فیلمش حمایت کند؟ بازیگر باید فیلم را متعلق به خود بداند. برای اکران این فیلم بازیگران خیلی حمایت نکردند. ما چرا بازیگر چهره برای فیلم خود میآوریم؟ در این دو سال گذشته اما کدامیک از بازیگران فیلم من، اسمی از آن را آوردهاند؟
صالحی با اشاره به برخی مشکلات مالی در فرآیند تولید «پیتوک» اظهار کرد: من کارگردان هستم و تهیهکننده باید در این زمینهها توضیح بدهد اما بالاخره در این زمینه مشکلاتی پیش آمد که شاید موجب دلخوری برخی عوامل هم شده باشد. در میان بازیگران هادی حجازیفر که همزمان درگیر سه پروژه دیگر هم بود، برای اکران فیلم لطف کرد و حاضر شد، اما کدام بازیگر فیلم ما فروش میلیاردی داشتهاند؟
وی افزود: من فیلم «پیتوک» را در ژانری ساختهام که سالها در سینمای ایران نبوده، این یک فیلم قهرمانمحور است و کاش منتقدان درباره نقاط ضعف آن صحبت کنند. من فیلم آپارتمانی نساختهام. سراغ فضایی رفتهام که سالها در سینمای ایران فراموش شده بود. طبق عادات شکلگرفته در سینما هم پیشبینی میکردیم فیلم با استقبال آنچنانی مواجه نشود و زمان میبرد تا مخاطب را مجدد به این فضا جذب کنیم و به او خوراک بدهیم. با این وجود توزیع و اکران ناعادلانه بیش از هر چیزی به این فیلم ضربه زد. بازخورد مخاطبانمان هر چند اندک بوده اما بد نبوده است.
این کارگردان درباره آخرین حضور سینمایی زندهیاد اشکان منصوری در این پروژه سینمایی بهعنوان بازیگر هم گفت: این روزها جای اشکان بسیار در میان ما خالی است. او همواره حامی ما و یکی از دوستان صمیمی من بود که کار را با هم آغاز کردیم. هنوز که هنوز است، گاهی که دلم میگیرد پیامهایش را میخوانم و گوش میدهم. در آن روزها بسیار کمک حال ما بود. میگفت دوست دارم در فیلم بعدی تو هم بازی کنم اما نشد به آنچه آرزویش را داشت برسد. این واقعیت ما را اذیت میکند.
سیدمجید صالحی در پایان درباره تشابه نام خود با یکی از بازیگران سینمای ایران و حواشی آن هم توضیح داد: علاوهبر تشابه اسم، ما نسبت خانوادگی هم با یکدیگر داریم و این کارمان را کمی سختتر هم کرده است، برخی رسانهها خبر فیلم من را با تصویر مجید صالحی کار کرده بودند و این مشکلات در حال حاضر وجود دارد!
کد خبر 5544499 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: مجید صالحی هادی حجازی فر مهتاب کرامتی تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم کوتاه کنسرت موسیقی هنرمندان تئاتر عکاسی خانه سینما فیلم سینمایی ماه محرم سازمان سینمایی تئاتر شهر تماشاخانه شهرزاد فیلم هناس سینمای مستند برای اکران یک بازیگر فیلم ها فیلم من فیلم ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213