میزان استقبال مخاطب از سینما ارتباط مستقیم با کیفیت فیلم دارد
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۳۲۷۱
مهدی کریمیتفرشی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره اهمیت تولید در سینمای ایران، اظهار داشت: براساس قواعد و اصول فیلمسازی هزینه تولید یک فیلم در سینما به پارامترها و مسائل مختلفی بستگی دارد. از دستمزد بازیگران گرفته تا تعداد لوکیشن، جلوههای ویژه و ...، اما میانگین پولی که یک تهیه کننده و سرمایه گذار برای یک فیلم متوسط باید هزینه کند رقمی بین ۴ تا ۸ میلیارد تومان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه افزایش بی ضابطه دستمزد بازیگران گرفته تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم از دلایل افزایش هزینه های تولید فیلم است، گفت: اما مسئله اساسی اینجاست که با وجود بالا رفتن هزینههای تولید به جای اینکه مخاطبان بیشتری به سینمای ایران اضافه شود سرانه مخاطب روز به روز در حال کاهش است.
این تهیه کننده سینما افزود: این مسئله تنها به شیوع بحران کرونا در ایران و جهان بر نمیگردد بلکه چند سالی است که سینمای ایران با این معضل دست به گریبان است. از ضعف کارگردانی و فیلمنامههای ضعیف و بی کیفیت و ضعف بازیگری که بگذریم، نقش تهیه کننده به عنوان صاحب و تولید کننده اثر از همه دلایل دیگر پررنگتر و اثرگذاتر میشود.
کریمیتفرشی ادامه داد: تهیه کنندگی مثل کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه نویسی یک فن و تخصص است. متاسفانه در سینمای ایران تهیه کنندگی به سنتیترین و آماتوریترین شکل ممکن در حال اجراست. تهیه کننده باید مولف و صاحب فکر و ایده باشد.
وی با بیان اینکه تهیه کننده باید دارای مدیریتی قوی باشد که بتواند فیلم را از مرحله تولید تا روی پرده رفتن هدایت و حمایت کند، گفت: تهیه کننده رکن اصلی ساخت فیلم است، بنابراین وجود ضعف در این حرفه که متاسفانه در ایران زیاد است، باعث شده فیلمهای ایرانی در منجلاب بی کیفیتی دست و پا بزنند.
این تهیه کننده سینما، گفت: همچنین دستمزد بالا و نجومی بازیگران از عوامل گران تمام شدن تولید یک اثر سینمایی محسوب میشود. بازیگرانی که متاسفانه عدهای از آنان اصلا به کیفیت اثر و ارزش هنری فیلم فکر نمی کنند و مسئله دستمزد در اولویت انتخاب آنهاست.
کریمیتفرشی با طرح این پرسش که آیا با وجود این هزینههای نجومی امیدی به اکران عادلانه این فیلم های سینمایی هست؟ و آیا سرمایه گذار میتواند به بازگشت سرمایهاش امیدوار باشد؟ افزود: از طرفی تامین اجتماعی بازیگران و وضعیت معیشت و بیمه، بویژه در خصوص پیشکسوتان سینما موضوعی است که همواره مغفول مانده است.
وی گفت: عدم برنامه ریزی بلندمدت و ضعف مدیریتی یکی دیگر از مشکلات سینمای ایران است که سالهاست مورد بی توجهی قرار گرفته است. کمبود استراتژی یا تفکر درست اصولی در تصمیم گیری ها در حوزه مسائل هنری و فرهنگی به معضلات امروز سینمای ایران منجر شده است.
کریمیتفرشی خاطرنشان کرد: ما باید ببینیم چه کالای فرهنگی را به مخاطب ارائه می دهیم که انتظار استقبال مخاطب از سینما را داریم. آیا سطح درک و تفکر بالای مخاطبان و انتظاراتی که از یک اثر هنری دارند را در نظر می گیریم ؟ حضور در سینما و تماشای یک فیلم باید برای مخاطب دستاورد داشته باشد در غیر اینصورت عدم احترام به وقت و شعور مخاطب است.
برچسبها فروش فیلم ها سینمای ایران روی پرده نقره ای سینما تولید فیلم اکران فیلممنبع: ایرنا
کلیدواژه: فروش فیلم ها سینمای ایران روی پرده نقره ای فروش فیلم ها سینمای ایران روی پرده نقره ای سینما تولید فیلم اکران فیلم اخبار کنکور سینمای ایران کریمی تفرشی تهیه کننده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۳۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همواره قبل از اکران فیلمهای سینمایی، تماشاگران بر اساس پیشبینیهای خود نسبت به کیفیت اثر تولید شده و فضاسازی پیشینی که پیرامون فیلم وجود دارد، در روز اول پرده از آن استقبال کرده و به سینما میروند. البته استقبال روز اول اکران قطعا ملاک مفیدی جهت ارزیابی اقبال مخاطب به آثار نیست، اما این مولفه میتواند از ابعادی قابل توجه باشد.
به گزارش هنرآنلاین، در همین راستا شاه بودیم که فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.
مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوقالعاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.
مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلمهای دهههای ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمیتواند چندان دقیق باشد.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.
دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
245245
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902764